༄༅། །གསང་ཐིག་རྡོར་སེམས་བཞུགས་སོ། །

The Practice of Sangtik Dorsem, Single Mudra Vajrasattva

 

by Chokgyur Dechen Lingpa

 

༈ གསང་ཐིག་སྙིང་པོ་སྐོར་གསུམ་གྱི་བརྒྱུད་འདེབས་བྱིན་རླབས་སྙིང་པོ་ནི།

Essence of Blessings

Lineage Supplication for the Trio of Secret Vital Essence Cycles

 

ཆོས་སྐུ་ཀུན་བཟང་ལོངས་སྐུ་རྡོ་རྗེ་སེམས། །

chöku künzang longku dorjé sem

Dharmakāya Samantabhadra, sambhogakāya Vajrasattva,

སྤྲུལ་སྐུ་ཁྲག་འཐུང་རིགས་ལྔ་དགའ་རབ་རྗེ། །

trülku traktung rik nga garap jé

nirmāṇakāya herukas of the five families, Garap Dorjé,

རྡོ་རྗེ་ཧཱུྃ་མཛད་པྲ་བྷ་ཧསྟི་ལ། །

dorjé hung dzé prabha hasti la

Vajra-Hūṃkāra, Prabhahasti—

གསོལ་བ་འདེབས་སོ་བྱིན་རླབས་དངོས་གྲུབ་སྩོལ། །

sölwa depso jinlap ngödrup tsöl

to you I pray: please bestow blessings and siddhis!

 

དཀྱིལ་འཁོར་ཁྱབ་བདག་རྡོ་རྗེ་ཐོད་ཕྲེང་རྩལ། །

kyilkhor khyapdak dorjé tötreng tsel

Universal Lord of the Mandala, Dorjé Tötreng Tsel;

བཻ་རོ་ཙ་ན་ཡེ་ཤེས་མཚོ་རྒྱལ་ཡུམ། །

berotsana yeshé tsogyel yum

Vairocana; Lady Yeshé Tsogyel;

གཏེར་ཆེན་བླ་མ་པདྨ་གར་དབང་རྩལ། །

terchen lama pema garwang tsel

great treasure revealer, guru Pema Garwang Tsel—

གསོལ་བ་འདེབས་སོ་བྱིན་རླབས་དངོས་གྲུབ་སྩོལ། །

sölwa depso jinlap ngödrup tsöl

to you I pray: please bestow blessings and siddhis!

 

རིགས་ཀུན་བདག་པོ་བཅོམ་ལྡན་རྡོ་རྗེ་སེམས། །

rik kün dakpo chomden dorjé sem

Lord of all families, Blessed Vajrasattva;

བདེ་མཆོག་གྲུབ་གཙོ་བཛྲ་ཧེ་རུ་ཀ །

demchok druptso benza heruka

sovereign accomplisher of great bliss, Vajra Heruka;

བར་ཆད་བདུད་འདུལ་རྡོ་རྗེ་ཕུར་པའི་ལྷར། །

barché düdül dorjé purpé lhar

tamer of obstacle-makers, Vajrakīlaya—

གསོལ་བ་འདེབས་སོ་བྱིན་རླབས་དངོས་གྲུབ་སྩོལ། །

sölwa depso jinlap ngödrup tsöl

to you I pray: please bestow blessings and siddhis!

 

དངོས་གྲུབ་ཀུན་སྩོལ་མ་སྲིང་མཁའ་འགྲོ་དང༌། །

ngödrup kün tsöl masing khandro dang

Bestowers of siddhis, mother and sister ḍākinīs;

ཕྲིན་ལས་ལྷུན་གྲུབ་དམ་ཅན་རྒྱ་མཚོའི་སྡེ། །

trinlé lhündrup damchen gyatsö dé

spontaneous accomplishers of activities, ocean of oath-bound ones;

དམ་ཚིག་རྗེས་གཅོད་གཏེར་སྲུང་ཚོགས་བཅས་ལ། །

damtsik jechö tersung tsok ché la

host of treasure guardians who oversee the samayas—

གསོལ་བ་འདེབས་སོ་བྱིན་རླབས་དངོས་གྲུབ་སྩོལ། །

sölwa depso jinlap ngödrup tsöl

to you I pray: please bestow blessings and siddhis!

 

བསྐྱེད་པ་དབྱིབས་ཀྱི་རྣལ་འབྱོར་གྱད་དུ་གྱུར། །

kyepa yip kyi neljor gyé du gyur

May I master the generation stage, the yoga of form,

སྔགས་ཀྱི་སྒྲ་གདངས་རྡོ་རྗེ་ནཱ་ད་གྲུབ། །

ngaki dra dang dorjé nada drup

may my intonation of mantra become the vajra-nāḍī,

བདེ་ཆེན་ཏིང་འཛིན་མཁའ་ཁྱབ་འཁོར་ལོར་སད། །

dechen tingdzin khakhyap khorlor sé

may I awaken to the all-pervading wheel of exalted samadhi,

ཕྱོགས་བྲལ་བློ་འདས་གོ་འཕང་མངོན་གྱུར་ཤོག །

chokdrel lodé gopang ngön gyur shok

and may I actualize the impartial state beyond concepts!

ཅེས་པའང་རིམ་གཉིས་རྣལ་འབྱོར་པ་ཀརྨ་ཆོས་དཔལ་གྲུབ་ཀྱི་ངོར་ཀརྨ་པའི་སྐྱེས་རབས་བཅོ་ལྔ་པར་གྲགས་པས་བྲིས། །

In response to Karma Damchö Peldrup, a practitioner of the two stages, this was written by the one renowned as the fifteenth in the succession of Karmapas.

 

I. The Preliminaries

A. Refuge, Bodhicitta, and the Seven Branches

 

ན་མོ༔ བདག་སོགས་སེམས་ཅན་སྡུག་བསྔལ་གྲོལ་དོན་དུ༔

namo༔ dak sok semchen dukngel dröl dön du༔

Namo༔ In order to free myself and all beings from suffering,༔

བྱང་ཆུབ་བར་དུ་སྐྱབས་སུ་བཟུང་བའི་གནས༔

jangchup bardu kyap su zungwé né༔

I take refuge, from now until awakening,༔

བླ་མ་རྡོ་རྗེ་སེམས་དཔའ་དཀོན་མཆོག་གསུམ༔

lama dorjé sempa könchok sum༔

in Guru Vajrasattva, the Three Jewels,༔

ཡི་དམ་མཁའ་འགྲོའི་ཚོགས་ལ་སྐྱབས་སུ་མཆི༔

yidam khandrö tsok la kyapsu chi༔

and the host of yidams and ḍākinīs.༔

 

བདག་ནི་སྔོན་གྱི་རྒྱལ་བའི་མཛད་པ་བཞིན༔

dak ni ngön gi gyelwé dzépa zhin༔

Just as victors of the past have done, so I༔

སེམས་ཅན་ཀུན་གྱི་དོན་རབ་བརྩོན་པར་བྱ༔

semchen kün gi dön rap tsönpar ja༔

will endeavor in the highest end of all beings:༔

སེམས་ཅན་མ་བརྒལ་བསྒྲལ་དང་མ་གྲོལ་སྒྲོལ༔

semchen magel drel dang madröl dröl༔

to ferry those who have not crossed; to free those who are not freed;༔

སེམས་ཅན་དབུགས་དབྱུང་མྱ་ངན་འདས་འགོད་འཇུག༔

semchen uk yung nyangendé gö juk༔

to relieve them all, and establish them in nirvana.༔

འགྲོ་རྣམས་བདེ་ལྡན་སྡུག་བསྔལ་བྲལ་བ་དང་༔

dronam deden dukngel drelwa dang༔

May all beings have happiness, be free of suffering,༔

འཕགས་པའི་བདེ་ཐོབ་བཏང་སྙོམས་ལ་གནས་ཤོག༔

pakpé detop tangnyom la né shok༔

attain noble bliss, and abide in equanimity!༔

 

ཕྱོགས་བཅུའི་རྒྱལ་བ་སྲས་བཅས་འདིར་བྱོན་ལ༔

chok chü gyelwa seché dir jön la༔

Victors and your heirs of the ten directions, approach༔

འཕོ་འགྱུར་འབྲལ་མེད་ཀློང་དུ་བཞུགས་སུ་གསོལ༔

pogyur drelmé longdu zhuk su söl༔

and be seated here, inseparable from the unmoving expanse.༔

ཡེ་ནས་རྣམ་དག་ངང་དུ་ཕྱག་འཚལ་ལོ༔

yené nam dak ngang du chaktsel lo༔

Within the state of primordial purity, I pay homage.༔

ཆོས་ཉིད་རྣམ་རོལ་མཆོད་སྤྲིན་རྒྱ་མཚོས་མཆོད༔

chönyi namröl chötrin gyatsö chö༔

I proffer an ocean of offering clouds, the true nature’s display.༔

མ་རིག་སྡིག་པའི་ལས་བགྱིས་མཐོལ་ལོ་བཤགས༔

marik dikpé léki töl lo shak༔

I openly confess my ignorant, harmful acts,༔

དབྱིངས་རིག་འདུ་འབྲལ་མེད་ལ་ཡི་རང་ངོ་༔

ying rik dudrel mela yirang ngo༔

and rejoice in basic space and awareness, which neither meet nor part.༔

ཁྱབ་བརྡལ་ཕྱོགས་ལྷུང་བྲལ་བའི་ཆོས་འཁོར་བསྐོར༔

khyap del chok lhung drelwé chö khor kor༔

Turn the wheel of Dharma, pervasive and impartial,༔

དུས་གསུམ་རྟག་པར་མྱ་ངན་མི་འདའ་བཞུགས༔

düsum takpar nyangen mida zhuk༔

and always remain through the three times, without departing.༔

དམིགས་མེད་དགེ་ཚོགས་མཁའ་མཉམ་འགྲོ་ལ་བསྔོ༔

mikmé getsok khanyam drola ngo༔

All accumulated virtue I dedicate without concepts to beings numberless as space is vast.༔

རྡོ་རྗེ་སེམས་དཔའི་གོ་འཕང་ཐོབ་པར་ཤོག༔

dorjé sempé gopang topar shok༔

May we attain the state of Vajrasattva!༔

 

II. The Main Part

༁ྃ༔ ༔གསང་ཐིག་སྙིང་པོའི་སྐོར་ལས༔ རྡོ་རྗེ་སེམས་དཔའ་ཕྱག་རྒྱ་གཅིག་པའི་སྒྲུབ་ཐབས་བཞུགས་སོ༔

The Sadhana for Single Mudra Vajrasattva.༔

From the Secret Vital Essence (Sangtik Nyingpo) Cycle༔

 

ཊཾ༔྅ཏ྅༔ རྡོ་རྗེ་སེམས་དཔར་ཕྱག་འཚལ་ལོ༔

Homage to Vajrasattva!༔

དངོས་གྲུབ་ཐོབ་འདོད་རྣལ་འབྱོར་པས༔ ངེས་འབྱུང་བསམ་པ་བརྟན་པོ་ཡིས༔ དབེན་པའི་གནས་སུ་ཕྱིན་ནས་སུ༔ དཀོན་མཆོག་གསུམ་ལ་སྐྱབས་སུ་འགྲོ༔ བྱང་ཆུབ་མཆོག་ཏུ་སེམས་བསྐྱེད་ནས༔ ཚོགས་བསགས་ཡན་ལག་བདུན་པར་འབད༔

Practitioners wishing to attain the siddhis should,༔ with a mind of firm renunciation,༔ go to a solitary place,༔ take refuge in the Three Jewels,༔ generate the supreme resolve to awaken,༔ and strive in gathering the accumulations through the seven branches.༔

A. The Deity Visualization

 

ཆོས་རྣམས་ཐམས་ཅད་སྟོང་པ་ཉིད༔

chö nam tamché tongpanyi༔

All phenomena are emptiness;༔

བདེ་ཆེན་འོད་གསལ་སྙིང་རྗེའི་རྩལ༔

dechen ösel nyingjé tsel༔

great bliss luminosity is compassion’s expression;༔

ཟུང་འཇུག་ཧཱུྃ་ཡིག་དཀར་པོ་ལས༔

zungjuk hum yik karpo lé༔

from their union, the white syllable ‘hūṃ’ [ཧཱུྃ],༔

འོད་འཕྲོས་རྡོ་རྗེ་མེ་ཡི་གུར༔

ö trö dorjé mé yi gur༔

light streams forth, transforming into a dome of vajra fires.༔

 

ནང་དུ་འབྱུང་བ་རི་རབ་སྟེང་༔

nang du jungwa rirap teng༔

Inside are the elements and Mount Meru,༔

པདྨ་འདབ་མ་སྟོང་ལྡན་དབུས༔

pema dap ma tongden ü༔

upon which rests a thousand-petalled lotus.༔

བྷྲཱུྃ་ལས་རིན་ཆེན་གཞལ་ཡས་ཁང་༔

bhrum lé rinchen zhelyé khang༔

In its center, from ‘bhrūṃ’ [བྷྲཱུྃ] appears a bejewelled celestial palace.༔

དལ་དབུས་སེང་ཁྲི་པདྨ་དང་༔

dal ü sengtri pema dang༔

In its vast center, upon a lion throne, lotus,༔

 

ཉི་ཟླའི་སྟེང་དུ་ཧཱུྃ་ཡིག་ནི༔

nyidé teng du hum yik ni༔

Sun, and moon, is the syllable ‘hūṃ’ [ཧཱུྃ],༔

རྡོ་རྗེ་ཧཱུྃ་གིས་མཚན་པར་གསལ༔

dorjé hum gi tsenpar sel༔

now appearing as a vajra marked with ‘hūṃ’ [ཧཱུྃ], radiating light,

འོད་འཕྲོས་རྒྱལ་མཆོད་བྱིན་རླབས་བསྡུས༔

ö trö gyel chö jinlap dü༔

making offerings to the victors, and gathering back their blessings;༔

འགྲོ་བའི་ལས་སྒྲིབ་མ་ལུས་སྦྱངས༔

drowé ledrip malü jang༔

purifying all karma and obscurations of beings,༔

 

རྡོ་རྗེ་སེམས་དཔའི་ས་ལ་བཀོད༔

dorjé sempé sa la kö༔

And establishing them in the state of Vajrasattva.༔

ཚུར་འདུས་ཡོངས་གྱུར་སྐད་ཅིག་ལ༔

tsur dü yong gyur kechik la༔

Again the light gathers back, and by instant transformation༔

རང་ཉིད་བླ་མ་རྡོ་རྗེ་སེམས༔

rangnyi lama dorjé sem༔

I become Guru Vajrasattva,༔

དཀར་པོ་ཞལ་གཅིག་ཞི་ཞིང་འཛུམ༔

karpo zhel chik zhi zhing dzum༔

white, with one face, smiling peacefully;༔

 

དབུ་སྐྲ་ཐོར་ཚུགས་རིན་ཆེན་བརྒྱན༔

utra tortsuk rinchen gyen༔

Hair in a topknot adorned with jewels;༔

ཕྱག་གཡས་རྡོ་རྗེ་ཐུགས་ཀར་གཏོད༔

chak yé dorjé tukar tö༔

right hand holding a vajra at the heart center;༔

གཡོན་པས་དྲིལ་བུ་དཀུ་ལ་བརྟེན༔

yönpé drilbu ku la ten༔

left resting a bell on the thigh;༔

ཞབས་གཉིས་རྡོ་རྗེ་སྐྱིལ་ཀྲུང་བཞུགས༔

zhap nyi dorjé kyiltrung zhuk༔

seated with two legs in vajra posture,༔

 

མཚན་བཟང་དཔེ་བྱད་ཐམས་ཅད་རྫོགས༔

tsen zang pejé tamché dzok༔

Replete with all the excellent marks and signs;༔

ཟི་ལྡིར་དར་དཔྱངས་ཅོད་པན་དང་༔

zidir darchang chöpen dang༔

beautifully dressed in silk ribbons, scarf,༔

སྟོད་གཡོགས་སྨད་གཡོགས་མཛེས་པར་དཀྲིས༔

töyok meyok dzepar tri༔

headdress, shirt, and skirt;༔

དབུ་རྒྱན་སྙན་ཆ་མགུལ་རྒྱན་དང་༔

ugyen nyencha gül gyen dang༔

excellently adorned with a crown,༔

 

སེ་མོ་དོ་དང་དོ་ཤལ་དང་༔

semodo dang doshel dang༔

Earrings, necklaces short and medium,༔

གདུ་བུ་རྣམས་ཀྱིས་ལེགས་པར་བརྒྱན༔

dubu nam kyi lekpar gyen༔

a long necklace, bracelets, and anklets;༔

པང་དུ་རྡོ་རྗེ་སྙེམས་མ་དཀར༔

pang du dorjé nyema kar༔

white Vajragarvā on the lap—༔

བཅུ་དྲུག་ལང་ཚོ་གྲི་ཐོད་ཅན༔

chudruk langtso dri töchen༔

a youthful maid of sixteen, holding a curved knife and skull cup;༔

 

ཕྱག་རྒྱ་ལྔ་འཆང་ཡབ་དང་འཁྲིལ༔

chakgya nga chang yap dang tril༔

Bearing the five mudras and embracing the Lord:༔

འོད་འབར་ཀློང་དུ་ལྷམ་མེར་བསྐྱེད༔

öbar long du lhamér kyé༔

visualize this vividly in an expanse of radiant light.༔

སྤྱི་བོར་ༀ་ཧཱུྃ་ཏྲཱཾ་ཧྲཱིཿཨཱཿ

chiwor om hum tram hrih ah༔

On my crown are ‘oṃ’ [ༀ] ‘hūṃ’ [ཧཱུྃ] ‘trāṃ’ [ཏྲཱཾ] ‘hrīḥ’ [ཧྲཱིཿ] ‘āḥ’ [ཨཱཿ],༔

ཡེ་ཤེས་ལྔ་ཡི་བདག་ཉིད་ཅན༔

yeshé nga yi daknyi chen༔

identity of the five wisdoms.༔

 

སྤྱི་མགྲིན་སྙིང་གར་ༀ་ཨཱཿཧཱུྃ༔

chi drin nying gar om ah hum༔

In my forehead, throat, and heart are ‘oṃ’ [ༀ] ‘āḥ’ [ཨཱཿ] ‘hūṃ’ [ཧཱུྃ],༔

སྐུ་གསུང་ཐུགས་སུ་བྱིན་གྱིས་བརླབས༔

ku sung tuk su jin gyi lap༔

sanctifying them as wisdom form, speech, and heart.༔

 

B. The Mantra Recitation and Visualization

ཐུགས་ཀར་པདྨ་ཟླ་བའི་སྟེང་༔

tukar pema dawé teng༔

In my heart center, upon a lotus and moon,༔

རྡོ་རྗེ་དཀར་པོ་རྩེ་ལྔ་པའི༔

dorjé karpo tsé ngapé༔

is a white five-pronged vajra.༔

ལྟེ་བར་ཟླ་བ་ལ་གནས་པའི༔

tewar dawa la nepé༔

At its center, on a moon disc,༔

ཧཱུྃ་ཡིག་མཐའ་རུ་ཡིག་བརྒྱས་བསྐོར༔

hum yik ta ru yik gyé kor༔

is the syllable ‘hūṃ’ [ཧཱུྃ], encircled by the Hundred Syllable Mantra.༔

 

འོད་ཟེར་བསམ་ཡས་འཕྲོས་པ་ཡིས༔

özer samyé tröpa yi༔

Inconceivable light rays radiate out,༔

སྡིག་སྒྲིབ་བག་ཆགས་ནད་གདོན་སྦྱངས༔

dikdrip bakchak nedön jang༔

purifying misdeeds, obscurations, habits, ills, and evil;༔

བདེ་གཤེགས་རྣམས་ལ་མཉེས་མཆོད་ཕུལ༔

deshek nam la nyé chö pül༔

making pleasing offerings to the sugatas;༔

སྐུ་གསུང་ཐུགས་ཀྱི་བྱིན་རླབས་བསྡུས༔

ku sung tuki jinlap dü༔

gathering back the blessings of wisdom form, speech, and heart;༔

 

བླ་མ་ཡི་དམ་མཉེས་པར་བྱས༔

lama yidam nyepar jé༔

Delighting the gurus and yidams;༔

མཆེད་ལྕམ་མཁའ་འགྲོའི་ཐུགས་དམ་བསྐངས༔

checham khandrö tukdam kang༔

fulfilling sacred bonds with vajra siblings and ḍākinīs;༔

ཆོས་སྐྱོང་སྲུང་མའི་འཁོན་སྦྱངས་ཤིང་༔

chökyong sungmé khön jang shing༔

clearing away Dharma protectors’ enmity,༔

ཕྲིན་ལས་རྣམ་བཞིའི་ལས་ལ་བསྐུལ༔

trinlé nam zhi lé la kül༔

and entreating them to perform the four activities.༔

 

བདུད་དང་བགེགས་ཀྱི་སྡང་སེམས་ཞི༔

dü dang gek kyi dang sem zhi༔

They pacify the malice of demons and obstructers༔

འགྲོ་བའི་ལས་སྒྲིབ་མ་ལུས་སྦྱངས༔

drowé ledrip malü jang༔

and purify the karma and obscurations of all beings.༔

སྣོད་བཅུད་རྡོ་རྗེ་སེམས་དཔའི་ཞིང་༔

nöchü dorjé sempé zhing༔

The world and beings become Vajrasattva’s pureland,༔

ལྷ་སྔགས་ཡེ་ཤེས་རོལ་པར་གྱུར་བསམ༔

lha ngak yeshé rölpar gyur༔

the display of deity, mantra, and wisdom.༔

སྔགས་འདི་ཆུ་བོའི་རྒྱུན་བཞིན་བཟླ༔

Recite this mantra like the flow of a river:༔

ༀ་བཛྲ་སཏྭ་ས་མ་ཡ༔ མ་ནུ་པཱ་ལ་ཡ༔ བཛྲ་སཏྭ་ཏྭེ་ནོ་པ་ཏིཥྛ༔ དྲྀ་ཌྷོ་མེ་བྷ་བ༔ སུ་ཏོ་ཥྱོ་མེ་བྷ་བ༔ སུ་པོཥྱོ་མེ་བྷ་བ༔ ཨ་ནུ་རཀྟོ་མེ་བྷ་བ༔ སརྦ་སིདྡྷི་མྨེ་པྲ་ཡཙྪ༔ སརྦ་ཀརྨ་སུ་ཙ་མེ༔ ཙིཏྟཾ་ཤྲི་ཡཾ་ཀུ་རུ་ཧཱུྃ༔ ཧ་ཧ་ཧ་ཧ་ཧོ༔ བྷ་ག་ཝཱན༔ སརྦ་ཏ་ཐཱ་ག་ཏ༔ བཛྲ་མཱ་མེ་མུཉྩ༔ བཛྲི་བྷ་བ༔ མ་ཧཱ་ས་མ་ཡ་ས་ཏྭ་ཨཱ༔

om benza sato samaya༔ manu palaya benza sato tenopa tishta dridho mé bhava༔ sutoyo mé bhava༔ supoyo mé bhava༔ anurakto mé bhava༔ sarva siddhi mé prayatsa༔ sarva karma sutsamé༔ tsittam shri yam kuru hum༔ ha ha ha ha ho༔ bhagaven༔ sarva tathagata benza ma mé muntsa benzi bhava maha samaya sato a༔

oṃ vajrasattva samayam༔ anupālaya vajrasattva-tvenopa-tiṣṭha dṛḍho me bhava༔ sutoṣyo me bhava༔ supoṣyo me bhava༔ anurakto me bhava༔ sarva-siddhiṃ me prayaccha༔ sarva-karma śuca me༔ cittaṃ śreyaṅ-kuru hūṃ༔ ha ha ha ha hoḥ༔ bhagavān༔ sarva-tathāgata-vajra mā me muñca vajrī-bhava mahā-samaya-sattva āḥ ༔

འདི་ནི་ལན་གཅིག་བཟླས་ཙམ་གྱིས༔ མཚམས་མེད་ལྔ་ཡི་སྡིག་སྒྲིབ་བྱང་༔ ན་རཀ་གནས་ཀྱང་སྟོང་གྱུར་ཅིང་༔ རྡོ་རྗེ་སེམས་དང་དབྱེར་མེད་འགྱུར༔

By reciting this just once,༔ misdeeds and obscurations associated with the five irremediable acts are purified,༔ the hell realms too are purified,༔ and you become inseparable from Vajrasattva.༔

C. The Vase Practice

སྐབས་སུ་རིན་ཆེན་བུམ་པ་ནི༔ ཡན་ལག་བརྒྱད་ལྡན་ཆུ་ཡིས་བཀང་༔ རིན་ཆེན་སྨན་འབྲུ་དྲི་བཟང་དང་༔ སྙིང་པོ་བདུད་རྩི་ལྔ་ཕྲག་དྲུག༔ ཡུངས་ཀར་ཕ་ལམ་ཤེལ་དང་གསེར༔ མེ་ཏོག་དཀར་པོ་རྫས་རྣམས་བླུགས༔ ཁ་བརྒྱན་མགུལ་དཀྲིས་གཟུངས་ཐག་བཏགས༔

At times, fill a precious vase༔ with water possessing the eight qualities.༔ Add such substances as jewels, medicine, grains, saffron,༔ the thirtyfold essence amrita,༔ white mustard seeds, diamonds, crystal, gold,༔ and white flowers.༔ Adorn it with a neck ribbon, and attach the dhāranī cord.༔

བུམ་པ་མི་དམིགས་སྟོང་པའི་ངང་༔

bumpa mimik tongpé ngang༔

Within emptiness, free of concepts of the vase,༔

པདྨ་ཟླ་བའི་གདན་སྟེང་དུ༔

pema dawé den teng du༔

upon a lotus and moon seat,༔

བྷྲཱུྃ་ལས་བུམ་པ་གཞལ་ཡས་ཁང་༔

bhrum lé bumpa zhelyé khang༔

from ‘bhrūṃ’ [བྷྲཱུྃ] appears the celestial palace vase.༔

བདུད་རྩིའི་མཚོ་དབུས་པད་ཟླའི་སྟེང་༔

dütsi tso ü pé dé teng༔

At its center, in a lake of ambrosia, upon lotus and moon,༔

 

རྡོ་རྗེ་སེམས་དཔའ་ཟླ་བའི་མདོག༔

dorjé sempa dawé dok༔

Is Vajrasattva, the color of the moon.༔

ཞལ་གཅིག་ཕྱག་གཉིས་རྡོར་དྲིལ་འཛིན༔

zhel chik chak nyi dordril dzin༔

With one face and two hands holding vajra and bell,༔

སྙེམས་མ་ཡུམ་དང་མཉམ་པར་སྦྱོར༔

nyema yum dang nyampar jor༔

he is in union with consort Vajragarvā.༔

ལོངས་སྤྱོད་རྫོགས་སྐུའི་ཆ་ལུགས་ཅན༔

longchö dzok kü chaluk chen༔

Wearing sambhogakāya attire,༔

 

སྐྱིལ་ཀྲུང་བཞུགས་ཤིང་འོད་ཟེར་འབར༔

kyiltrung zhuk shing özer bar༔

He sits in vajra posture and is aglow.༔

ཐུགས་ཀར་ཟླ་བའི་གདན་སྟེང་དུ༔

tukar dawé den tengdu༔

In his heart center, upon a moon seat,༔

རྡོ་རྗེ་ཧཱུྃ་མཐར་ཡིག་བརྒྱས་བསྐོར༔

dorjé hum tar yik gyé kor༔

is a vajra with ‘hūṃ’ [ཧཱུྃ], encircled by the Hundred Syllables.༔

སྔགས་ཀྱིས་ཐུགས་རྒྱུད་བསྐུལ་བ་ཡིས༔

ngaki tukgyü külwa yi༔

As the mantra invokes his wisdom heart,༔

 

སྐུ་ལས་བདུད་རྩིའི་རྒྱུན་བབས་པས༔

ku lé dütsi gyün bapé༔

A stream of ambrosia flows from his body༔

བུམ་པ་ཡོངས་སུ་གང་བར་གྱུར༔

bumpa yongsu gangwar gyur༔

and fills the vase entirely.༔

ཡིག་བརྒྱ་བཟླས་མཐར་ཐལ་མོ་སྦྱར༔

Recite the Hundred Syllables, and then join your palms together and say:༔

 

བླ་མ་རྡོ་རྗེ་སེམས་དཔའ་ཀྱེ༔

lama dorjé sempa kyé༔

Guru Vajrasattva, heed me!༔

ན་རཀ་སྡུག་བསྔལ་བསྐྱབ་ཏུ་གསོལ༔

narak dukngel kyap tu söl༔

Protect us from the torments of hell!༔

སྡིག་པའི་ཚོགས་ལ་བདག་གནོང་ཞིང་༔

dikpé tsok la dak nong zhing༔

I feel remorse for all my misdeeds༔

འགྱོད་པས་མགོན་པོའི་དྲུང་དུ་བཤགས༔

gyöpé gönpö drung du shak༔

and regretfully confess them before you, Protector.༔

 

ཕྱིས་ནས་མི་བགྱིད་དམ་བཅའ་བས༔

chi né mi gyi damchawé༔

I vow never to commit such deeds again—༔

མགོན་པོས་ཚངས་པར་སྩལ་དུ་གསོལ༔

gönpö tsangpar tsel du söl༔

please cleanse me, Protector!༔

སེམས་ཅན་ཀུན་གྱི་དོན་བགྱིད་ཕྱིར༔

semchen kün gyi dön gyi chir༔

So as to act for the benefit of all,༔

རྡོ་རྗེ་སེམས་དཔའ་བདག་གིས་བསྒྲུབ༔

dorjé sempa dak gi drup༔

I shall accomplish Vajrasattva!༔

 

སྐུ་གསུང་ཐུགས་སུ་བདག་སྦྱོར་ཏེ༔

ku sung tuk su dak jor té༔

Unite me with your wisdom form, speech, and heart,༔

བླ་མེད་ས་ལ་དྲང་དུ་གསོལ༔

lamé sa la drang du söl༔

and lead me to the unsurpassable state!

རང་ཉིད་རྡོ་རྗེ་སེམས་དཔར་བསྒོམ༔ ཡེ་ཤེས་པ་ཡང་བསྟིམ་པར་བྱ༔ བྱང་ཆུབ་བར་དུ་རབ་ཏུ་གནས༔ དེ་ནས་བུམ་པ་སྤྱི་བོར་བཟུང་༔

Visualize yourself as Vajrasattva.༔ Dissolve the wisdom beings༔ so that they remain firmly until awakening.༔ Then place the vase on your crown, and say:༔

ཧཱུྃ༔ ཆོས་དབྱིངས་བུམ་པ་རྒྱལ་བ་ཕོ་བྲང་དབྱིངས་ཀྱི་ཀློང་ཡངས་ནས༔

hum༔ chöying bumpa gyelwa podrang ying kyi long yang né༔

Hūṃ༔ In the vast expanse of the dharmadhātu vase, the victors’ palace,༔

བདེ་བ་ཆེན་པོའི་ཡེ་ཤེས་ལྔ་ལྡན་རྡོ་རྗེ་སེམས་དཔའི་སྐུ༔

dewa chenpö yeshé ngaden dorjé sempé ku༔

is Vajrasattva’s wisdom form, endowed with the five wisdoms of great bliss.༔

ཉོན་མོངས་གདུང་སེལ་དྲི་མེད་སྟོན་ཀའི་ཟླ་བའི་མདངས་ལྟར་རབ་འབར་བ༔

nyönmong dung sel drimé tönké dawé dang tar rap barwa༔

O dispeller of afflictions’ anguish, shining bright as the stainless autumn moon,༔

ཉོན་མོངས་འཁྲུལ་པའི་དྲི་མ་འཇོམས་པའི་བདུད་རྩིའི་ཁྲུས་མཆོག་ལེགས་པར་སྩོལ༔

nyönmong trülpé drima jompé dütsi trü chok lekpar tsöl༔

bestow now the supreme cleansing ambrosia, so that all stains of affliction and delusion be vanquished!༔

 

དབྱིངས་རིག་ཟུང་འཇུག་སྣོད་བཅུད་ཡོངས་རྫོགས་བུམ་པ་དབང་གི་རྒྱལ༔

yingrik zungjuk nöchü yongdzok bumpa wang gi gyel༔

Through the victorious vase empowerment, the world and all beings as the unity of space and awareness,༔

རྡོ་རྗེ་སེམས་དཔའི་སྐུ་གསུང་ཐུགས་ཀྱི་བྱིན་རླབས་རྨད་པོ་ཆེ༔

dorjé sempé ku sung tuki jinlap mepo ché༔

through your wondrous blessings of wisdom form, speech, and heart, Vajrasattva,༔

ཐུགས་རྗེའི་སྟོབས་དང་རྫུ་འཕྲུལ་དཔག་མེད་གཟུངས་དང་མངོན་ཤེས་ཀྱིས༔

tukjé top dang dzutrül pakmé zung dang ngönshé kyi༔

and through your mighty compassion, boundless miraculous powers, your dhāraṇī, and super-knowledges,༔

ལུས་ངག་ཡིད་ཀྱི་འཁྲུལ་པའི་དྲི་མ་མ་ལུས་སྦྱང་དུ་གསོལ༔

lü ngak yiki trülpé drima malü jang du söl༔

please purify without exception all stains of deluded body, speech, and mind!༔

 

མི་འགྱུར་མཚན་དཔེ་ལེགས་བཤད་སྒྲ་དབྱངས་བདེ་ཆེན་ཐུགས་མཆོག་དུས་འདིར་སྩོལ༔

mingyur tsenpé lekshé drayang dechen tuk chok dü dir tsöl༔

Bestow right here and now the unchanging marks and signs, the melodious voice of lucid exposition, and the exalted wisdom of great bliss!༔

སྣང་སྟོང་སྐུ་དང་གྲག་སྟོང་གསུང་དབྱངས་ཤར་གྲོལ་ཐུགས་མཆོག་རྟོགས་པར་མཛོད༔

nangtong ku dang draktong sung yang shardröl tuk chok tokpar dzö༔

Make me realize empty appearances as enlightened form, empty sound as the tones of enlightened speech, and spontaneous liberation as supreme wisdom!༔

ཡིག་བརྒྱའི་མཐར༔

At the end of the Hundred Syllables, recite:༔

ཀཱ་ཡ་ཝཱཀ་ཙིཏྟ་ཨ་བྷི་ཥིཉྩ་ༀ་ཨཱཿཧཱུྃ༔

kaya vaka tsitta abhikintsa om ah hum༔

kāya vāk citta abhiṣiñca oṃ āḥ hūṃ༔

ཆུ་ཡིས་ལུས་གང་སྒྲིབ་དག་དབང་ཐོབ་བསམ༔

chu yi lü gang drip dak wang top gyur༔

The water fills my body. Obscurations are purified, empowerment obtained.༔

Dissolving and Re-Arising

མཐར་ནི་རྡོ་རྗེ་སེམས་དཔའ་རང་ལ་བསྟིམ༔

tar ni dorjé sempa rang la tim༔

Vajrasattva then dissolves into me.༔

སྣང་སྲིད་འོད་ཞུ་རྟེན་དང་བརྟེན་པར་ཐིམ༔

nangsi ö zhu ten dang tenpar tim༔

The phenomenal world melts into light and dissolves into the support and supported.༔

སྲུང་འཁོར་འབྱུང་བ་གཞལ་ཡས་ཁང་དང་ཁྲི༔

sungkhor jungwa zhelyé khang dang tri༔

The protection circle, elements, celestial palace, throne,༔

དངོས་པོ་རྒྱན་རྣམས་ཡབ་ཡུམ་སོ་སོར་ཐིམ༔

ngöpo gyen nam yapyum sosor tim༔

and ornaments dissolve, one by one, into the Lord and Lady.༔

ཡབ་ཡུམ་འོད་ཞུ་རྡོ་རྗེ་སྔགས་ཕྲེང་ལ༔

yapyum ö zhu dorjé ngak treng la༔

The Lord and Lady, too, melt into light, then into the vajra, into the mantra garland,༔

དེ་ཡང་ཧཱུྃ་ལ་ཧཱུྃ་ཡང་ནཱ་དའི་བར༔

deyang hum la hum yang nadé bar༔

into the ‘hūṃ’ [ཧཱུྃ], and ‘hūṃ’ [ཧཱུྃ] too then dissolves into the nāḍī,༔

དེ་ཉིད་མི་དམིགས་ཀ་དག་ངང་ལ་བཞག༔

denyi mimik kadak ngang la zhak༔

which is released into reference-free original purity.༔

 

སླར་ཡང་རྡོ་རྗེ་སེམས་དཔའི་སྐུ་རུ་ལངས༔

lar yang dorjé sempé ku ru lang༔

Once more I arise in the form of Vajrasattva.༔

སྨོན་ལམ་བཀྲ་ཤིས་བྱ་ཞིང་ཉམས་བསྐྱང་ངོ་༔ དེ་ལྟར་རྡོར་སེམས་སྒྲུབ་པ་འདི༔ སྤྲོས་མེད་དོན་གྱི་ཉམས་ལེན་དུ༔ བཀོད་དེ་ཟབ་མོའི་གཏེར་དུ་སྦས༔ ལས་ཅན་ཞིག་དང་འཕྲད་པར་ཤོག༔ ས་མ་ཡ༔ རྒྱ་རྒྱ་རྒྱ༔

Make aspirations and prayers for auspiciousness, and maintain the experience of the practice.༔ This Vajrasattva sadhana༔ was arranged as a simple essential practice༔ and hidden as a profound treasure.༔ May it meet with those karmically destined!༔ Samaya.༔ Seal. Seal. Seal.༔

 

༁ྃ༔ ༔གསང་ཐིག་སྙིང་པོའི་སྐོར་ལས༔ རྡོ་རྗེ་སེམས་དཔའི་ཚེ་སྒྲུབ་བཞུགས་སོ༔

The Vajrasattva Longevity Practice༔

From the Secret Vital Essence Cycle༔

 

རྡོ་རྗེ་སེམས་དཔའ་ལ་ཕྱག་འཚལ༔ རྡོ་རྗེ་སེམས་དཔའི་ཚེ་སྒྲུབ་ནི༔ ཐོ་རངས་ནམ་མཁའ་རྒྱ་ཆེ་སར༔ ཤར་གྱི་ཕྱོགས་སུ་ཁ་བལྟས་ཏེ༔ སྐྱབས་སུ་འགྲོ་ཞིང་སེམས་བསྐྱེད་ལ༔

Homage to Vajrasattva!༔ For the Vajrasattva longevity practice,༔ at dawn in a place with a wide open view,༔ sit facing the east,༔ take refuge and generate the resolve to awaken.༔

རྡོ་རྗེ་སེམས་དཔའ་ཡབ་ཡུམ་བསྒོམ༔

dorjé sempa yapyum gom༔

Visualize Vajrasattva and consort.༔

ཡབ་ཀྱི་ཐུགས་ཀར་མི་འགྱུར་བའི༔

yap kyi tukar migyurwé༔

In the Lord’s heart center is a crossed vajra༔

ཤེལ་གྱི་རྡོ་རྗེ་རྒྱ་གྲམ་གྱི༔

shel gyi dorjé gyadram gyi༔

of crystal, utterly unchanging.༔

ལྟེ་བར་ཉི་ཟླའི་གྭའུའི་དབུས༔

tewar nyidé ga’ü ü༔

In its central hub, within a sphere of sun and moon,༔

 

ཨ་ནྲྀ་ཧཱུྃ་གསུམ་ཐ་མ་རུ༔

a nri hum sum tama ru༔

Are the syllables ‘a’ [ཨ], ‘nṛ’ [ནྲྀ], and ‘hūṃ’ [ཧཱུྃ],༔

སྔགས་ཀྱི་ཕྲེང་བས་བསྐོར་བ་ལས༔

ngaki trengwé korwa lé༔

all encircled by the mantra garland.༔

འོད་ཟེར་བསམ་ཡས་འཕྲོས་ནས་སུ༔

özer samyé trö né su༔

Light rays beyond imagining radiate forth༔

ཚེ་ཡི་བར་ཆད་ཐམས་ཅད་སྦྱངས༔

tsé yi barché tamché jang༔

and clear away all obstacles to longevity.༔

 

དུས་གསུམ་བདེ་གཤེགས་ཐམས་ཅད་ཀྱི༔

dü sum deshek tamché kyi༔

The wisdom, longevity, and glory༔

ཐུགས་ཀྱི་ཡེ་ཤེས་ཚེ་དཔལ་དང་༔

tuki yeshé tsé pel dang༔

of all sugatas of the three times,༔

ལྷ་དང་དྲང་སྲོང་ཐམས་ཅད་ཀྱི༔

lha dang drangsong tamché kyi༔

the siddhis of longevity༔

ཚེ་ཡི་དངོས་གྲུབ་མ་ལུས་དང་༔

tsé yi ngödrup malü dang༔

of all gods and sages,༔

 

འབྱུང་བ་བཞི་ཡི་བཅུད་རྣམས་དང་༔

jungwa zhi yi chü nam dang༔

The essences of the four elements,༔

སྐྱེ་འགྲོ་རྣམས་ཀྱི་ཚེ་བསོད་དང་༔

kyedro nam kyi tsesö dang༔

the longevity and merit of each and every being,༔

རང་གི་བླ་ཚེ་གདོན་གྱིས་བརྐུས༔

rang gi la tsé dön gyi kü༔

and all life force and vitality stolen by spirits—༔

དེ་དག་ཐམས་ཅད་ཚུར་བསྡུས་ཏེ༔

dedak tamché tsur dü té༔

all are gathered back,༔

 

བདུད་རྩི་ལྔ་ཡི་རྣམ་པ་རུ༔

dütsi nga yi nampa ru༔

And, entering through my mouth༔

ཁ་ཡི་ནང་དུ་ཞུགས་ནས་སུ༔

kha yi nang du zhuk né su༔

in the form of five-colored ambrosia,༔

ལུས་ཀྱི་ནང་རྣམས་ཐམས་ཅད་གང་༔

lü kyi nang nam tamché gang༔

fill my entire body,༔

ལུས་ནི་བཀྲག་མདངས་གཟི་བརྗིད་ལྡན༔

lü ni trakdang ziji den༔

which becomes radiant and majestic.༔

 

གྭའུ་ཅུང་ཟད་ཁ་ཕྱེ་བས༔

ga’u chungzé khachewé༔

The sphere opens slightly༔

དྭངས་མའི་དྭངས་མ་བཅུད་ཐམས་ཅད༔

dangmé dangma chü tamché༔

and all the quintessential elixir༔

ཨ་ནྲྀ་ཧཱུྃ་གསུམ་ལ་ཐིམ་པས༔

a nri hum sum la timpé༔

dissolves into the syllables ‘a’ [ཨ], ‘nṛ’ [ནྲྀ], and [‘hūṃ’ [ཧཱུྃ],༔

བཀྲག་མདངས་འོད་ལྔ་འབར་བ་དང་༔

trakdang ö nga barwa dang༔

which now glow radiantly with five-colored light.༔

 

གྭའུའི་ཁ་བསྒྲིགས་འོག་གཞི་ཡི༔

ga’ü kha drik ok zhi yi༔

The sphere reforms and the vajra’s lower four prongs༔

རྡོ་རྗེ་རྭ་བཞིའི་སྟེང་དུ་མདུད༔

dorjé ra zhi tengdu dü༔

join back together with the upper four༔

རྡོ་རྗེའི་ལུ་གུ་རྒྱུད་ཀྱིས་བཅིངས༔

dorjé lugu gyü kyi ching༔

and are bound by an unbroken vajra chain.༔

འཆི་མེད་རྡོ་རྗེའི་སྲོག་ཐོབ་གྱུར་པར་བསམ༔

chimé dorjé sok top gyur༔

The vajra life force of immortality is attained.༔

དེ་ཚེ་རླུང་ལ་སྦྱོར་བ་དང་༔ རིག་པའི་གསང་སྔགས་འདི་ཉིད་བཟླ༔

At this point, conjoin with the subtle wind༔ and recite this secret vidyā-mantra:༔

ༀ་བཛྲ་སཏྭ་ཨ་མ་ར་ཎི་་ཛཱི་བནྟི་ཡེ་སྭཱཧཱ༔

om benza sato amarani jivantayé soha༔

oṃ vajrasattva amaraṇi jīvantaye svāhā༔

ཞེས་བཟླས་རྫོགས་རིམ་ངང་དུ་གཞག༔ མི་འགྱུར་རྡོ་རྗེའི་དབྱིངས་སུ་བསྒོམ༔ འདི་ནི་འཆི་མེད་སྒྲུབ་པའི་གཙོ༔ གལ་པོ་ཆེ་ཡི་མན་ངག་གོ༔ ས་མ་ཡ་རྒྱ་རྒྱ་རྒྱ༔

Recite that, and let be within the completion stage.༔ Cultivate changeless vajradhātu.༔ This is the principal practice for immortality.༔ It is an important pith instruction.༔ Samaya. Seal. Seal. Seal.༔

གཏེར་ཆེན་མཆོག་གྱུར་བདེ་ཆེན་གླིང་པས་ཙཱ་འདྲ་རིན་ཆེན་བྲག་ནས་སྤྱན་དྲངས་ཏེ་ཡང་ཁྲོད་ཀུན་བཟང་བདེ་ཆེན་འོད་གསལ་གླིང་དུ་གཏན་ལ་ཕབ་པའི་ཡིག་གེ་པ་པདྨ་གར་གྱི་དབང་ཕྱུག་གིས་བགྱིས་པ་དགེ་ལེགས་འཕེལ༔

The great treasure revealer Chokgyur Dechen Lingpa recovered this from Tsadra Rinchen Drak (Jewel Rock). It was then committed to writing by Pema Gargyi Wangchuk at the upper retreat at Künzang Dechen Ösel Ling. May virtue and excellence increase!༔

 

III. The Conclusion

སྨོན་ལམ་དང་བཀྲ་ཤིས་ནི༔

A. Aspirations and Prayers for Auspiciousness༔

བླ་མ་རྡོ་རྗེ་སེམས་དཔའ་དགོངས༔

lama dorjé sempa gong༔

Guru Vajrasattva, please heed me!༔

འདི་ལྟར་དགེ་སྤྱད་བསོད་ནམས་གང་༔

ditar gé ché sönam gang༔

All merit accrued through this virtue༔

མཐའ་ཡས་སེམས་ཅན་རྣམས་ལ་བསྔོ༔

tayé semchen nam la ngo༔

I dedicate now to the endless ranks of beings.༔

སྒྲིབ་གཉིས་ཀུན་ཟད་ཡོན་ཏན་རྫོགས༔

drip nyi kün zé yönten dzok༔

May the two obscurations be exhausted, and excellent qualities perfected!༔

འགལ་རྐྱེན་ཀུན་ཞི་མཐུན་རྐྱེན་འབྱོར༔

gelkyen kün zhi tünkyen jor༔

May all adverse conditions subside, and conducive conditions met!༔

བླ་མེད་བྱང་ཆུབ་གནས་ཐོབ་ཤོག༔

lamé jangchup né top shok༔

May we reach the state of unsurpassable awakening!༔

 

འགྱུར་བ་མེད་པ་རང་གི་གཤིས༔

gyurwa mepa rang gi shi༔

May all be auspicious so we manifest awakening,༔

རྟག་ཅིང་བརྟན་པ་རྡོ་རྗེའི་གནས༔

tak ching tenpa dorjé né༔

the innate, unchanging nature,༔

རང་རིག་ཡེ་ཤེས་དབྱེར་མེད་པར༔

rangrik yeshé yermépar༔

the permanent and stable vajra state,༔

མངོན་འཚང་རྒྱ་བའི་བཀྲ་ཤིས་ཤོག༔ ཅེས་བྱའོ༔

ngön tsang gyawé trashi shok༔

indivisible, self-cognizing wisdom!༔

 

Rangjung Yeshe & Lhasey Lotsawa Translations (trans. Erik Pema Kunsang, checked against the Tibetan and edited by Laura Dainty and Nick Schmidt, reedited by Libby Hogg), 2020.

1.2_20191006_LD

1.2_20191006_LD

1.3_20200805_OL

/imager/images/12097/Vajrasattva_Yabyum_CGLF_712c4e757e7f11f90332598bd8911e79.jpg

Vajrasattva with consort

Courtesy of Chokgyur Dechen Lingpa Foundation.

Title:

གསང་ཐིག་རྡོར་སེམས།

gsang thig rdor sems

Single Mudra Vajrasattva

Author:

Chokgyur Dechen Zhikpo Lingpa and Jamgön Kongtrül Lodrö Tayé

Description:

In the secret mantra tradition, Buddha Vajrasattva is considered the source of all mandalas and the embodiment of all Buddha families. Most commonly Vajrasattva is practiced as a way to cleanse all negative actions and breakages of samaya by connecting to the ultimately pure nature of phenomena, the ultimate Vajrasattva. The Sādhana for the Single Mudrā Vajrasattva is part of The Essential Secret Essence cycle which contains the three main yidam deities practiced by Guru Rinpoche: Vajrasattva, Vajrakīlaya, and Yangdak Heruka. This treasure teaching was revealed by the great tertön Orgyen Chokgyur Lingpa in the 19th century in the Dergé Kingdom of eastern Tibet, while the sādhana was written down by Jamgon Kongtrul Lodro Thaye.

Further Information and Resources: